Flygolycka vid Simrishamn den 3 april 1945

Klicka på bilden för större version.

Den 3 april 1945 kom ett larm att ett främmande flygplan kommit in på svenskt luftrum i trakten av Simrishamn. Flygflottiljen F 10 på Bulltofta utanför Malmö hade vid tillfället jaktplan stationerade på krigsflygfältet vid Rinkaby utanför Kristianstad och beslöt sända upp två plan för att identifiera och avvisa inkräktaren.

Från Rinkeby skulle således två italienskbyggda jaktplan av typen Reggiane Re 2000 Falco, som i flygvapnet hade beteckningen J20, starta. Det ena planets förare var den 22-årige värnpliktige furiren Harry Nordlund från Ullånger.

Vid starten från Rinkaby blev det något trassel med det ena planet och starten försenades med några minuter. Harry Nordlund beslöt sig dock för att ensam ta sig an uppgiften att avisa det tyska flygplanet som var en Dornier Do 24, ett tremotorigt sjöflygplan bestyckat med tre kulsprutor.

Markstationen på Rinkaby fick vid 12-tiden ett meddelande från piloten att han hade träffats och kort där efter så störtade planet och Nordlund förolyckades vid kraschen.

Det rådde mycket fint väder olycksdagen och sikten var utmärkt och man kan undra varför det tyska planet öppnade eld. En möjlighet kan vara att de tog det svenska planet för ett fientligt plan, då han kom som ensamt jaktplan istället för att skulle ha varit två plan.

Rutinen vid avvisning av främmande plan var att två jaktplan skulle starta samtidigt och följas åt som en enhet. Avvisningen av utländska plan som kommit in på svenskt luftrum var ganska vanligt och i regel odramatiska. Flygplanen bar dessutom den svenska nationalitetsbeteckningen på flygkroppens sidor och vingar.

Läs mer på webben.

Harry Nordlund/Svenska Wikipedia

Harry Nordlund/Lantvärnet

Harry Nordlund/Facebook

Harry Nordlund/SFF

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *