Nödlandning Lerberget den 4 juli 1942

 

Lancasterbombare

Lancasterbombare

På eftermiddagen den 3 juli förberedde tre besättningar från 61 Sqn sig inför uppdraget att fälla minor vid färjelinjen mellan Helsingborg och Helsingör i Öresund.

På kvällen startade tre från Syerston i Nottinghamshire och omkring midnatt kom R5663 i luften. Flygningen över Danmark gick utan missöden men detta ändrades sig snabbt. En av R5663 två huvudbränsletankar träffades av tyskt luftvärn när man nådde trakten kring Helsingör. Minfällningen kunde dock slutföras och föraren svängde in mot Sverige, trots att flygplanet fattade eld vid träffen.

Många svenskar kunde följa dramat på den svenska sidan av sundet då det var klart väder över sundet. Elden i flygplanet spred sig snabbt och förvandlade det till en flammande fackla innan det plötsligt hamnade i vattnet utanför Lerberget norr om Helsingborg.

F/S Williams från Kanada vaknade upp mitt i det brinnande vattnet. Gruvarbetaren Oskar Kristiansson och dennes nittonåriga dotter Aina som var ute med båten plockade upp honom. De fann honom flytande i det brinnande vattnet men den hårda blåsten släckte plötsligt elden och de lyckades få tag i hans uniform de orkade inte lyfta upp honom. Oskar och Aina höll honom fast tills ett par Lerbergsfiskare kom till hjälp och de tog honom i land i sin båt. Han fördes först till Helsingborgs lasarett men överfördes senare till ett militärsjukhus där han under två veckor fick återhämta sig.

F/S Williams internerades i Falun fram till den 31 mars 1943 och flögs tillbaka till England den 2 april med ett brittiskt kurirplan

Flygplansvraket bogseras in till hamnen i Helsingborg och lyftes slutligen upp på kajen den 12 juli 1942. Inne i flygplanet påträffades de sex saknade besättningsmännen som hade omkommit vid kraschen. Jordfästning skedde på Pålsjö kyrkogård den 17 juli.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *