Nödlandning i Klappe den 6 juli 1944

Tidigt på morgonen den 6 juli 1944 observerades ett tyskt flygplan passera söder Glumslöv, söder Kärnan Helsingborg, sydost Domsten. Luftvärnsbatterier i Helsingborg sköt sammanlagt fem varningsskott och sexton verkningsskott mot planet.

Flygplanet träffades i stjärtpartiet och havererade vid Klappe och ur vrakresterna kröp inga tyska flygare utan en omskakad dansk flygare vid namn Per Hiul som tjänstgjorde som flygmekaniker vid Kastrup.

Per Hiul hade med skydd av mörkret smyga sig ombord på flygplanet när motorerna höll på att varmköras. Innan de tyska mekanikerna fattat vad som var på gång att hända hade Hiul hunnit ut och avlägsna bromsklossarna framför hjulen och kunde sedan rulla ut och starta. Han flög på låg höjd över vattnet medan han samtidigt satte kurs mot Sverige.

När flygplanet sedan besköts av luftvärnet skadades linorna till stjärtpartiet så att planet blev manöver odugligt. I ett sista desperata försök att rädda sig i den oundvikliga kollisionen med marken, kröp Hiul längst bak i stjärtpartiet och detta blev hans räddning eftersom han i stort sett oskadad kunde omhändertas av tillskyndande militär.

Här lämnar den danske flygmekanikern Paul Hiul polisstationen i Helsingborg. Bild ur Bo Widfelt Tyska nödlandare 1939 - 1945

Här lämnar den danske flygmekanikern Paul Hiul polisstationen i Helsingborg. Bild ur Bo Widfelt Tyska nödlandare 1939 – 1945

Bilder Kulturmagasinet Fredriksdal, Helsingborg Nummer:

3522-2008:1 :: scener, övriga
3522-2008:2 :: scener, övriga
3522-2008:3 :: scener, övriga
3522-2008:4 :: scener, övriga
3522-2008:5 :: scener, övriga
3522-2008:6 :: scener, övriga

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *